Jako trenéry by nás mělo v první řadě zajímat, jak poskytovat co nejkvalitnější službu a jak klientům co nejefektivněji pomoci k jejich cílům. Jenže poskytovat kvalitní službu často nestačí, je o ní taky potřeba dát vědět. Aby bylo naše podnikání udržitelné, je dobré zajímat se i o marketing. Nechceme stavět Vily v poušti, jak by řekl marketingový expert Martin Vymětal.
Nedávno jsem narazil na epizodu podcastu Jak na sítě Elišky vyhnánkové, kde pro nás Martin vydestiloval jeho více jak dvacetileté zkušenosti coby špičky v oboru. Jelikož mi jeho rady přišly extrémně přínosné, udělal jsem destilaci jeho destilace a připravil pro vás tři body, o které se při tvorbě obsahu opírám a které mi pomáhají udržovat zdravě nastavený byznys s čekačkou plnou ideálních klientů.
1. PŘEDÁVEJTE HODNOTU A BUĎTE ATRAKTIVNÍ
Sociální sítě jsou podle Martina jako dálnice. Uživatel jí projíždí a ze stran na něj křičí billboardy. Čím lepší billboardy máte a čím víc zaplatíte billboardovacím společnostem, tím větší je šance, že si vás uživatel všimne.
Sám ale dodává, že tohle není jediný způsob. Předávejte hodnotu a pomáhejte lidem svými příspěvky. Ukažte svou odbornost a pomozte klientovi dostat se z bodu A do bodu B. Takto můžete místo peněz investovat svůj čas a postupně získávat publikum, které vám důvěřuje a rádo se bude ucházet o vaše služby.
Hodnota ale nestačí, nezapomeňte, že stále soutěžíte o pozornost s nekonečným množstvím obsahu, které postupně lobotomizuje i ty nejbystřejší mozky. Vaše příspěvky musí být líbivé a zajímavé i na audiovizuální úrovni.
Bojíte se, že na tvorbu kvalitních příspěvků nemáte čas? Podle Martina je daleko lepší zaměřit se na kvalitu před kvantitou. Doby, kdy algoritmus vynášel horlivé přispěvatele do nebeských výšin jsou tytam. Jeden až dva hodnotné příspěvky měsíčně prý bohatě stačí. Čím lépe postavený příspěvek máte, tím méně může investovat do jeho propagace.
2. TÉMA S VELKÝM "T"
Martin se při spolupráci s klienty zaměřuje na jejich ústřední téma. Víte, o čem jste vy a vaše služba? Pokud si nejste jistí, nebo musíte na tuhle otázku zdlouhavě odpovídat, pravděpodně nemá vaše komunikační strategie pevný základ. Najděte téma s velkým T. Něco, co jasně vychází ze smyslu vaší práce. Tohle téma by mělo být propsáno do každého rozhodnutí a každého postu, který vytvoříte. Téma pak podle Martina můžete podpořit pěti pilíři, tedy tématickými okruhy, které z něj vycházejí.
Já osobně jsem na jasné formulaci smyslu mého podnikání strávil opravdu hodně času. A pokud mohu, doporučil bych to samé i vám. Jasná vize toho, co děláte, je ten nejhlubší základ, který můžete pro svoje marketingové působení postavit.
Offline v tělocvičně "dělám z klientů odborníky na vlastní tělo". Online v Učebně "učím trenéry pomáhat efektivněji". Do mého tématu v online světě včetně jeho pěti pilířů můžete nahlédnout níže:
3. BRUTÁLNÍ PRŮZKUM TRHU A 400 000
Podle Martina by měly být do průzkumu trhu investovány stovky tisíc. To samozřejmě platí spíš pro větší firmy. Nám to ale jasně ukazuje jeden fakt - brutální průzkum je základ.
To, co jste snad už udělali pro sebe, tedy že jste jasně zformulovali svoje téma s velkým T, teď ještě musíte udělat pro svého ideálního klienta.
Dejte mu jméno, přiřaďte mu věk, způsob práce, koníčky ale hlavně zjistěte, co ho nejvíce zajímá ve vztahu k vám jako k trenérovi. Je to běžný člověk a chce si pomoci od bolesti? Je to sportovec a chce zvýšit svoje výkony? Je to meathead, který miluje zvedání a chce, aby mu na benči cinkalo víc koleček? Kdo je váš ideální klient a jak se protíná to, co vy děláte s tím, co on potřebuje?
Jakmile zjistíte průnik vaší nabídky s poptávkou vašeho ideálního klienta, máte Téma s velkým T, které vám může pomáhat dlouhodobě získávat klienty, na které se budete těšit.
Můj ideální klient se jmenuje Karel, je mladý trenér a chce mimo jiné toto:
VÝCUC:
Pokud byste rádi posunuli svoje marketingové schopnosti na další úroveň, je třeba potrénovat:
1. pokuste se co nejjasněji zformulovat smysl své práce, najděte téma s velkým T
2. udělejte brutální průzkum - kdo je váš ideální klient a co chce?
3. tvořte menší množství velmi kvalitního obsahu - pomáhejte, buďte líbiví a nebojte se investovat do propagace
4. každý příspěvek podrobte zkoušce - vychází příspěvek z mého Tématu? Je příspěvek psaný pro mého ideálního klienta? Je příspěvek atraktivní a pomáhá?
Pokud chcete jít hlouběji, tady najdete odkaz na celý podcast Elišky Vyhnánkové "Jak na sítě" s Martinem Vymětalem, kde probírá tato a další témata: