top of page
Untitled_Artwork (23).png

NENÁSILNÝ MARKETING PRO TRENÉRY

V lekci „cenotvorba pro trenéry“ jsme se zabývali tím, jak najít vaši ideální sazbu. Z článku mimo jiné vyplynul jeden jasný závěr - abyste mohli svobodně hýbat s cenou svých služeb, musí být na vaší straně trh. Jinými slovy - po vašich službách musí být taková poptávka, že vám vždy na čekací listině zbývá alespoň 10-20% nových klientů připravených začít.

 

V dnešní lekci se budeme zabývat tím, jak se k tomuto stavu dostat. Budete si dělat různá cvičení, která vám pomůžou odhalit, jak daleko od svého cíle jste a nastínit cestu k němu.

 

Předem chci ještě zmínit, že rozhodně nejsem marketingový expert. Nenásilný marketing je něco, co studuji a aplikuji na své podnikání, ale nejsem v něm v žádném případě odborník. Při svém studiu jsem největší pokrok zaznamenal po koučování od skvělého Honzy Coufala, majitele marketingové agentury Czech Promotion. Jeho mindset a přístup k práci, firemní kultuře a důraz na poskytování těch nejlepších služeb, podle mě nemají obdoby. 

 

Honzovi se během koučinku podařilo vrátit mě k tomu důležitému. Hlavou a studiem jsem byl zaměřený na naprosto nesmyslné detaily, ale neměl jsem správně postavené základy. V návaznosti na koučink se mi během pár týdnů povedlo zaplnit čekací listinu nebývalým počtem lidí, naplnit Učebnu po okraj a dostat se rychleji i k dalšímu velkému snu - koučování trenérů. Co pro mě ale bylo nejdůležitější, konečně jsem měl dobrou strategii, najednou jsem nemusel marketing držet v hlavě. Vrátil jsem se k autenticitě, mohl jsem míň tlačit na tvorbu na sítě a “tvorbu reklamy” a zároveň mi vzrostly příjmy o víc než 20%. V dnešní lekci bych s vámi rád prošel základy přemýšlení o marketingu, které mi Honza předal.

 

ZHODNOCENÍ KANÁLŮ

 

Cvičením na kanály už jsme se zabývali v minulé lekci. Stejně ho ale uvedu i tady. Pokud máte cvičení za sebou, můžete ho přeskočit.

 

Pokud si chcete udělat další cvičení, směle do toho. Zkuste zhodnotit svoje marketingové kanály (kudy k vám můžou připlavat nové rybičky). Jsou to například tyto:

 

Reference - reference můžou být skutečně silný kanál, který vám přivede tolik ryb, že nebudete vědět, co s nimi. Jeden klient vám skrz dobré slovo může přilákat deset dalších. Jenže ne vždy tenhle kanál funguje spolehlivě a pro mě prvních 5 let trénování rozhodně nestačil na to, aby mě uživil. Pokud nejste v momentě, kdy je tenhle kanál dost silný, nemůžete se na něj spolehnout jako na jediný způsob generování klientů.

 

Posilovna - spoustu klientů můžete získat tím, že vás uvidí při práci ve veřejné posilovně. Zalíbí se jim, co děláte a sami vás osloví. Tenhle kanál opět může a nemusí být dost pro uživení. Já jsem například začínal především vedením skupinových lekcí v tehdy undergroundové Areně Pavly Kladivové v Praze. Při lekcích mě oslovilo poměrně hodně klientů, kteří cítili, že potřebují pomoci i ve formátu jeden na jednoho.

 

Internet, sítě - tenhle kanál pro mě je a asi vždy bude nejsilnější. Zjistit, jak sítě fungují, která síť je pro mě ta správná a jak na ni tvořit způsobem, který mi na jistotu přivede nové klienty, pro mě bylo naprosto klíčové. Jedině tento kanál podle mě není “čekání na déšť”, kdy se spoléháme na zásah shůry nebo přičinění ostatních. Mám pocit, že jakmile porozumíte sítím, začnete třímat otěže a množství vašich klientů nebude věcí náhody.

 

Zkuste si rozepsat, které kanály mám nosí kolik klientů. Asi taky přijdete na to, že na některých kanálech se pracovat dá a na některých ne. Například to, jak kvalitní jste trenér, se mění postupně s časem a tedy není lehké začít získávat víc referencí hned teď. Taky asi neovlivníte, kolik lidí vás vidí při práci v posilovně. Pokud se ale začnete věnovat základům marketingu a zlepšování prezentace na sítích, může se tenhle kanál začít rozšiřovat poměrně rychle. Že na to nemáte čas? Pokud jste v momentě, kdy trénujete míň lidí, než byste chtěli (nemáte plno a žádnou čekací listinu), využijte nevyužitá místa určená pro osobní tréninky a pusťte se do koncentrované práce na sítích. Tvorba obsahu, který lidi učí, předává jim hodnotu, pomáhá jim a nic po nich nechce na oplátku, zdá se mi jako ideální způsob, jak začít.

Untitled_Artwork (21).png

PARETOVO PRAVIDLO 80/20

 

Paretovo pravidlo říká, že 80% příjmu získáte od 20% klientů. Vlastně se nám snaží naznačit, že ne každý klient pro nás má stejnou hodnotu.

 

Když při vábení klienta utratíte za reklamu X peněz, nebo Y času (třeba při tvorbě obsahu na sítě), můžete získat klienta, který si s vámi dá pár lekcí, ale pak už o něm neuslyšíte. Může to být proto, že jste velmi jiní. Že to, co vy nabízíte, není to, co on poptává. Ze zkušenosti celá tahle krátká spolupráce není ani moc dobrá pocitově a každá lekce je trochu porod. Taky se ale může ukázat klient, který s vámi bude příštích pět let třikrát týdně trénovat (pokud to je něco, o co usilujete). Budou to lekce, na které se těšíte, protože jsou vaše hodnoty zarovnané a je to i ten důvod, proč tenhle váš “snový” klient tak dlouho vydrží.

 

Díky tomuto příkladu se tedy můžeme shodnout, že každý klient pro nás má jinou hodnotu. Jak finanční, tak energetickou. 

 

Při tvorbě reklamy nebo obsahu se tedy zaměřte pouze na těch 20% ideálních klientů. Určete si, kdo je váš snový klient a všechno, co děláte, dělejte pouze pro něj.

(Například pro mě byl tohle obrovský posun - nepsat články pro všechny, ale pouze pro jednoho ideálního vysněného klienta, byl ten velký skok, který mi přinesl zmíněných 20% příjmů navíc a hlavně o 100% víc smyslu a vášně pro moji práci. Ale k tomu se ještě vrátíme)

 

CO CHCE KAREL?

Už jsme si tedy řekli, že každý klient má jinou hodnotu. A že chceme cílit na toho ideálního, který nás nebude energeticky vysávat a vydrží s námi dlouho.

 

Teď bych vám doporučil udělat si další cvičení: nadefinujte si tohoto ideálního klienta. A nebuďte vágní. Nestačí, že mu má být mezi osumnácti a pětašedesáti a má dělat nějakou práci v kanclu. Buďte velmi konkrétní. Čím konkrétnější budete a čím jasnější představu svého ideálního klienta vytvoříte, tím lépe se vám bude dařit šít mu na míru svoji marketingovou strategii.

 

(Třeba můj ideální klient se jmenuje Karel. Je mu 32 let a je trenér. Trenéřinou se zatím neživí úplně, protože ještě nemá dostatek klientů, ale jeho cílem je mít časem trenéřinu jako svoji hlavní práci. S trenéřinou je v začátcích, ale má už jasno v tom, že chce lidem pomáhat smysluplně a hlavně je v posilovně nerakvit. Chce je posouvat k jejich cílům a potřebuje k tomu mít ty nejlepší nástroje. Karel touží rozumět diagnostice, technice cviků, skladbě tréninku, mobilitě a svalové nápravě. Taky by byl rád svým okolím vnímaný jako autorita v oboru. A je proto ochotný investovat čas i peníze do kontinuálního vzdělávání. Mimo jiné chce Karel taky vědět, jak shánět nové klienty pomocí nenásilného a neotravného marketingu.

 

Tady se pro mě opět stal obrovský zlom. Už dlouho jsem byl při tvorbě obsahu a psaní článků vyhořelý. Nebavilo mě to. Snažil jsem se psát tak, aby to oslovilo co nejvíc lidí a aby všichni všechno pochopili. Proto jsem psal o tématech, která byla dost základní a nenaplňovala mě a používal jsem jazyk a tonalitu, která mi nebyla vlastní. Jakmile jsem si ale uvědomil, že píšu pro Karla (dokonce jsem měl jeho fotku připravenou na straně u počítače vždy, když jsem psal něco nového), najednou ze mě tenhle stres spadl. Mohl jsem jít do mnohem větší hloubky, psát o složitějších tématech, která mě ale zajímala. Mohl jsem používat vtipy, které sice nebyly pro všechny, ale Karel je určitě pochopil. Důležité bylo si uvědomit, kdo NENÍ můj ideální zákazník a přestat pro něj tvořit a psát.

 

Cvičení: udělejte si časové okno, kdy vás nikdo nebude rušit a opravdu do podrobna si vypište, kdo je váš ideální zákazník. Pojmenujte si ho, určete si jeho věk, zaměstnání, příjem, rodinu, co jsou jeho cíle a čeho se třeba bojí (to by mělo být konkrétní pro trénink). Nebo se zamyslete, kdo už váš ideální zákazník je a napište si tyhle informace o něm.

Untitled_Artwork-1.png

CO CHCETE VY?

 

Potom je ale taky třeba znát vás. Co chcete doopravdy dělat, co chcete v ideálním případě nabízet? Jaký smysl vidíte ve vaší práci? Dělali byste svoji práci i tehdy, kdy byste nepotřebovali peníze?

 

(Můj smysl je pomáhat ostatním v oblasti zdraví a pohybu. Baví mě vzdělávat trenéry, díky čemuž přeneseně můžu pomoci více lidem. Dělal bych to i kdybych nepotřeboval peníze.

 

Svůj smysl realizuju skrz střednědobé spolupráce, kdy se v období 3-6 měsíců s klientem zaměříme na posun v oblasti, kterou spolu zvolíme. Klienta na lekcích vzdělávám, provádíme kontroly cviků a tréninkového plánu a on většinu práce dělá sám v rámci tréninků v posilovně nebo doma, ale bez mého dohledu. Snažím se posouvat jeho know-how a způsob přemýšlení o pohybu, bolesti, tréninku, zdraví, síle.)

 

Určete si, co chcete v ideálním případě nabízet a co naopak nabízet nechcete.

 

(Já třeba nabízím velmi specifickou službu a zdaleka nedělám vše, co dělají ostatní trenéři. Netrénuji s lidmi víc než jednou týdně, nedělám jídelníčky, nedělám online koučink a konzultace, nedělám skupinové lekce, necvičím s lidmi na strojích. Všechny tyhle služby jsou v pořádku, ale jsou to služby, které v ideálním případě nechci poskytovat.) 

 

Udělejte si cvičení a vypište si: Co je ta vaše ideální spolupráce? Jakou službu byste chtěli nabízet? Jaké jsou vaše hodnoty v tréninku? Co je váš smysl za tím vším?

Untitled_Artwork-1.png

KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE

 

 

Strategie je podle mě něco, co vždy hraje na pozadí. Klíč, který stojí za vším, co děláte. Například když čtete moje články, pevně doufám, že vám přijde, že je v nich nějaký jednotící prvek. Nějaký smysl.

 

Komunikační strategie vychází z dokonalé znalosti ideálního zákazníka Karla. Víte, co přesně chce, co poptává, čeho se bojí (nezraním se, když začnu cvičit špatně?). Dál je klíčová znalost sebe a svojí služby.

 

Kde se protíná to, co vy chcete nabízet a co Karel poptává? S Karlem se nemusíte potkat ve všem (Karel třeba chce ideálně tréninky zdarma, ale vy tréninky zdarma nechcete nabízet), ale tam, kde se potkáte, se skrývá právě komunikační strategie, která by měla být vepsaná do všeho, co děláte.

 

Jako další cvičení dejte dohromady průnik mezi tím, co Karel chce a vy nabízíte. Zkuste tuhle myšlenku mít v hlavě vždy, kdy pracujete na reklamě/obsahu.

Když jde o nenásilný marketing a reklamu, 80% veškeré práce byste měli věnovat perfektně zpracované komunikační strategii. Samotné provedení a tvorba obsahu už je ta zábavná část, která jde sama díky základům, které jste postavili.

Untitled_Artwork-1.png

CO SI Z TOHO MŮŽU ODNÉST?

 

- cvičení 1 - marketingové kanály - zhodnoťte svoje kanály a přemýšlejte, které můžete nejsnáze posílit

- paretovo pravidlo - není klient jako klient, při tvorbě se soustřeďte na Karla, ideálního zákazníka

- cvičení 2 - vlezte Karlovi do hlavy a přesně si ho popište. Dokud nevíte, kdo je váš snový zákazník, těžko si ho přilákáte

- cvičení 3 - zjistěte, jakou službu nabízíte a jakou chcete nabízet ideálně, proč děláte svoji práci, jaký je smysl?

- cvičení 4 - zjistěte, kde se potkává kdo jste a co nabízíte s tím, kdo je Karel a co poptává

bottom of page