top of page
Untitled_Artwork (26).png

ANATOMIE PŘÍSPĚVKU ANEB JAK UŠÍT PŘÍSPĚVEK, ZA KTERÝ VÁM LIDI UTRHNOU RUCE?

 

Vy už tedy víte, jak na cenotvorbu, zhodnotili jste svoje marketingové kanály, znáte velmi důvěrně Karla i sebe a jste připraveni rozvíjet svoje sítě, coby marketingový kanál s největším potenciálem pro generování ideálních klientů.

 

V dnešní lekci bych s vámi rád rozebral anatomii příspěvku. Dozvíte se, podle kterých pravidel se tvoří úvodní fotka/video, jaký smysl musí nést hlavní díl příspěvku, i jak příspěvek ukončit tak, aby vašeho ideálního klienta navedl o krok blíž k vám.

Při koučinku se velmi často setkávám s kolegy, kteří jsou opravdu šikovní v trenéřině, ale i přesto se samotným trenérstvím nemůžou živit. Je to proto, že zatím dostatečně nerozvíjeli svoji schopnost aktivně a spolehlivě generovat nové klienty. Tahle minisérie nenásilného marketingu není v žádném případě návod, jak co nejvíce lidem prodat zajíce v pytli. Je tu pro trenéry, kteří svou službou pomáhají klientům ke zdraví a síle a rádi by se trenéřinou živili naplno.

ÚVODNÍ FOTKA MÁ DĚLAT JEDNU VĚC

Účelem fotky a případně nadpisu není prodat vaše služby. Všichni jsme na sítích bombardováni takovým množstvím reklam, že jsme si přirozeně vyvinuli filtr, který nám ze zorného pole odstraní jakékoliv nabídky. Všechny příspěvky, které kdy přímo propagovaly moje služby nebo programy, měly asi desetinový dosah a jejich konverze do skutečných nákupů byla nulová. Takže je viděla desetina lidí, která pak ale stejně nic nekoupila. Takže proč se snažit cokoliv prodávat?

 

(Mimochodem, všeobecně se říká, že prodejní posty fungují na “rozehřáté obecenstvo”, tedy na sledující, kteří vás znají déle a už jsou na hraně koupě. Moje zkušenost je ale jiná - prodejní příspěvky smrdí. Navíc z nich cítím i zkratkovitost - já chci nejdřív dát, abych potom dostal zpět.)

 

Pokud chceme lidem cokoliv prodat, je třeba to dělat velikánskou oklikou. Když jen vytvoříte příspěvek, u kterého máte fotku sebe ve sportovním triku se založenýma rukama a nápisem “trenér praha 10, pište mi pro konzultace”, asi moc klientů neoslovíte. Nic o vás nevědí, zatím jste si nezískali jejich důvěru a důvěra je to, na čem se v našem oboru staví nejvíc. Ulovit je můžete leda na váš vzhled. To je sice v pořádku, ale potom ještě záleží, jestli podobnou metodou můžete oslovit svého ideálního klienta.

 

Cílem fotky není cokoliv prodat, cílem je chytnout pozornost a zastavit klienta v bezhlavém projíždění příspěvků. Je to smutný, ale jen si představte sebe, v jakém stavu vstřebáváte sítě. Z toho scrollovacího polotranzu nás vytrhne pouze příspěvek, který nás na první pohled zaujme. Jelikož už jste si udělali cvičení na lepší poznání sebe a vašeho ideálního klienta (pokud ne, můžete se vrátit sem), víte přesně, čím jeho pozornost strhnout. Je to velmi stravitelné a jednoduše-informativní reelsové video? Nebo váš ideální klient raději stráví více času čtením a vstřebáváním složitějších myšlenek? Co má být v náhledu příspěvku, je to infografika, fotka dřepu s popisky problematiky, nebo vaše fotka bez trika? Kterákoliv z těchto variant je v pořádku, ale musí být vybraná na míru pro vašeho ideálního klienta.

(Můj ideální klient je, jak jsem psal v předešlé lekci, dvaatřicetiletý trenér Karel, který se chce posouvat v diagnostice, technice cviků, svalové nápravě a programingu. Jelikož už za sebou Karel má trenérskou školu, spoustu víkendových kurzů a samostudia, nezajímají ho krátké a jednoduché příspěvky. Chce jít trochu do hloubky a nevadí mu číst, taky nemá problém s odbornými názvy. I Karel je ale člověk, který může instagram používat trochu v únavě a líném rozpoložení, takže ho musím chytnout úvodní fotkou.

Untitled_Artwork (24).png

Například pro tento článek jsem použil fotku svalů (to Karel miluje), s lehkou grafikou pro zvýraznění, font i barvy se snažím používat stejné jako jednotící prvek pro moje příspěvky (aby šlo na první pohled vidět, že je něco ode mě), a nakonec je tu text, který se snaží probouzet zvědavost a převést člověka k dalšímu kroku, tedy čtení. Všechny tyto body se snažím používat proto, abych chytnul pozornost a zastavil scrollování.

 

ÚVODNÍ ODSTAVEC

 

Úvodní odstavec má zase jediný účel - neztratit člověka. Měl by prohloubit zvědavost a v krátkosti nastínit problematiku, kterou se bude článek zabývat.

 

Já jsem třeba v příspěvku o “hlubokém svalu, který neuvolní žádný streč” použil toto - 

“Piriformis (muskulus satanus antikristus) zkrášluje život poměrně hodně lidem.

 

Projevy přetíženého piriformu jsou různé. Může to být jednostranná bolest spodních zad, bolest zadní části kyčle, bolest SI skloubení, nervové bolesti spojené se sedacím nervem a další.”

 

Takže víme, že se bude mluvit o piriformu, že téma je zdraví/bolesti v oblasti pánve/svalová náprava. Jak může jeden sval způsobovat tolik různých problémů a co s tím? Jelikož znám Karla, vím, že asi číst nepřestane. 

 

HODNOTA, KTERÁ JE UCHOPITELNÁ

 

Důvěru u potenciálního klienta získáváte tím, že mu předáte hodnotu. On má svoje problémy, svoje otázky a vy mu nabídnete řešení a odpovědi. Pokud trefíte hřebíček na hlavičku, klient se posune z pomyslného místa A do místa B a to jen díky vám. Tím roste důvěra, kterou k vám má a dost zásadně tím roste i šance, že si vybere vaše služby.

 

Hlavní hmota vašeho příspěvku by teda měla být zaměřená na řešení problému. Jasně, srozumitelně a hlavně uchopitelně. 

 

Pokud má klient problém, že ho bolí kolena ze dřepu a vy shodou okolností na téma přidáte příspěvek, měl by obsahovat uvedení do problematiky, proč bolest vzniká a potom jasné body pro nápravu. Když se potom klient pustí do nápravy a vaše rada zafunguje, roste tím jeho povědomí o vaší profesionalitě a schopnostech.

CALL TO ACTION

 

Konec příspěvku by neměl být skutečný konec. Jak víte, v příspěvku byste ideálně neměli nic nabízet ani prodávat. Účel příspěvku není prodat, ale předávat hodnotu, pomáhat a tím tedy zvyšovat i šanci, že si vás klient sám vyhledá a osloví.

 

Abyste tenhle “šťastný konec” klientovi malinko usnadnili, měli byste příspěvek zakončit tzv. Call to action - nastíněním dalšího kroku, který byste chtěli, aby klient ideálně udělal. 

 

Třeba v mých příspěvcích odkazuji na stránky, kde klient najde blog. Jelikož je to Karel a já Karla znám, jsou tam pro něj připravené články, které jsou psané přesně pro něj. Až na konci těchto článků nabízím produkt, který ale představuje minimální časovou i finanční investici - je to můj minikurz The Střed, který stojí 300 korun a trvá kolem hodiny. V minikurzu se opět snažím předávat informace, které Karla posunou v jeho trenérských schopnostech a obsahuje jasné a uchopitelné tipy. Až na konci tohoto kurzu ho odkazuji na Učebnu, kterou bych mu chtěl celou dobu ve skutečnosti nabídnout.

Váš postup může být úplně jiný. Nemusíte mít víc různých online programů, nemusíte mít ani webové stránky. Můžete prostě Karla na konci příspěvku motivovat, aby se podíval na váš instagramový profil pro další užitečné rady. Váš profil bude potom to místo, kde budete Karlovi předávat další hodnoty a prohlubovat jeho důvěru. Moc důležité mi tady ale přijde mít instagramový profil poskládaný tak, aby z něj bylo naprosto jasné, že jste trenéři a že se trenéřinou živíte. Mělo by to být zřejmé z popisků a já osobně bych tomu podřídil i feed a snažil se omezit fotky rodiny a mazlíčků na minimum. Ale to je můj osobní přístup.

SMŮLA NA INSTAGRAMU

Největší problém dnešního instagramu je podnikání na instagramu bez placené reklamy. Základní myšlenka instagramu je udržet vás co nejdéle. Ideálně každý den, co nejčastěji a na co nejdelší časový úsek. Instagram to dělá tak, že má velmi propracovaný algoritmus, který měří, jaký vliv na vás mají jaké příspěvky. Zná ty, po kterých máte tendenci zůstat nebo odejít. No a z výzkumů vyšlo, že lidi nejvíce zůstávají kvůli příspěvkům rodiny a blízkých (to je prvotní účel této platformy) a kvůli velmi lehce stravitelné zábavě, u které se zvládnou uchechtnout i v instagramovém zombie módu. Tyhle "držáky" potom instagram prokládá sponzorovanými příspěvky, které pomáhají celou platformu zaplatit. Nic proti tomu, tak to musí fungovat, pokud má být instagram zdarma. No jo, ale kde jste v tomhle mixu příspěvků vy? (mimochodem, pokud zrovna vás na instagramu drží obsah kolegů z oboru a odborné příspěvky, v žádném případě tohle nečekejte od vašeho Karla, pokud taky není trenér)

Z této instagramové smůly nám tedy vyplývá, že ikdyž máme 5000 sledujících, náš příspěvek nikdy všech 5000 sledujících neuvidí. Může to být polovina, třetina, ale klidně i míň. Jsou to pouze ti lidé, které naše příspěvky udržují déle na instagramu. 

Ta skutečná depka ale přichází ve chvíli, kdy si uvědomíte, že vaše příspěvky nemá šanci vidět nikdo, kdo vás už teď nesleduje. Ještě to raději zopakuju: vaše příspěvky nemá šanci vidět nikdo, kdo vás už teď nesleduje. Šance oslovit člověka mimo vaše sledující je naprosto mizivá a nejde na ní stavět celý marketingový kanál. 

(výjimkou jsou tady reelsová videa, kde organický dosah stále funguje, ale třeba mého Karla nezajímají)

A v tu chvíli přichází na řadu sponzorované příspěvky. Pokud zaplatíte byť jen 30-50 korun denně za správně ušitý příspěvek, máte šanci přilákat si za měsíc stovky nových sledujících a hlavně potenciálních klientů. Nezapomeňte tyhle příspěvky koncipovat jako podání ruky. Jejich účel je pozdravit, nabídnout náhled na profil a zasadit první semínko důvěryhodnosti.

ZÁVĚREM

 

Zkuste se na to dívat jako na randění. “Trenér Praha 10, napiš mi teď” je ekvivalent žádosti o ruku na prvním rande, nebo vyvolávání “čerstvé rohlíky” na trhu. 

 

Se svým potenciálním klientem tedy budujete nějaký vztah. Třeba já se s Karlem seznamuji postupně a nezávazně pomocí příspěvků na instagramu. Strhávám pozornost dobrým obrázkem, předávám hodnotu, nechci nic na oplátku. Na konci příspěvku je call to action, které ho odešle na moje stránky, kde náš vztah ještě prohloubíme pomocí delších a hodnotnějších příspěvků na blogu. A až na blogu přijde první nabídka The Středu, která ale není nijak zásadní z pohledu velikosti investice. Jakmile se Karlovi vrátí investované peníze i s úroky, je připravený zainvestovat doopravdy v podobě Učebny nebo se rovnou pustí do trenérského kurzu, což je ten můj hlavní záměr a vášeň, ta ideální služba, kterou chci poskytovat. “Pomáhat trenérům posouvat se dopředu.”

 

Nerad bych se opakoval, ale všechno tohle je možné až v momentě, kdy doopravdy dobře znáte sebe i Karla. Cvičení z minulé lekce by měly představovat 80% veškeré práce na vašem marketingu. Dnešní “anatomii” příspěvku můžete i trochu zvrtat a vůbec to nebude vadit, pokud budete znát sebe, Karla a pokud budete mít jasnou a propracovanou komunikační strategii.

Chtěli byste se tímto tématem zabývat víc do hloubky? Rád bych vám doporučil třeba kurz Karolíny Kachyňové, od které taky hodně čerpám - https://kurz-zdarma.edme.cz/kurz-zdarma

A nezapomeňte! Šití příspěvků na míru Karlovi je dovednost. Vyhraďte si na ni čas každý týden a pravidelně ji procvičujte. Sledujte výsledky příspěvků, které napíšete a vylepšujte. Brzo přijdete, jak na to.

 

bottom of page